کافه حزب الله

وبلاگی درباره‌ی همه چیز؛ با یک نگاه انقلابی

کافه حزب الله

وبلاگی درباره‌ی همه چیز؛ با یک نگاه انقلابی

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است
راه‌رو گر صد هنر دارد توکل بایدش
--
زخون جگر پاکِ پاکم کنید سپس عاشق سینه چاکم کنید
به تیغ محبت هلاکم کنید به صحن ابوالفضل خاکم کنید
که خاکم دهد بوی مشک و عبیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
-
به هر کوی و هر بزم و هر انجمن سرم خاک پای حسین و حسن
پدر در دوگوشم سرود این سخن که ای نازنین طفل دلبند من
حسینی بمان و حسینی بمیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
--
یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه
یارب به خون پاک شهیدان کربلا
یارب به صدق سینهٔ پیران راستگوی
یارب به آب دیدهٔ مردان آشنا
دلهای خسته را به کرم مرهمی فرست
ای نام اعظمت در گنجینهٔ شفا
گر خلق تکیه بر عمل خویش کرده‌اند
ما را بسست رحمت وفضل تو متکا
یارب خلاف امر تو بسیار کرده‌ایم
و امید بسته از کرمت عفو مامضی
چشم گناهکار بود بر خطای خویش
ما را ز غایت کرمت چشم در عطا
یارب به لطف خویش گناهان ما بپوش
روزی که رازها فتد از پرده برملا

بایگانی
آخرین نظرات

نکاتی از سفر به حجاز

شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۲۹ ق.ظ

معماری و ترافیک:

در حجاز پنجره‌ها را کوچک می‌سازند تا انتقال حرارت با محیط داغ پیرامون اندک باشد. هیچ ساختمانی تراس ندارد.

در مکه و مدینه موتور سیکلت بسیار کم است. پلیس موتور سوار دیدم و خیلی از مردم که دوچرخه داشتند.

در سرمایش هوای محیط باز در مدینه از سرمایش تبخیری استفاده می‌گردد. اما در مکه رطوبت هوا بیشتر است و این راه مؤثر نیست.

سرعت حداکثر در بلوار های مکه 80 کیلومتر بر ساعت است.

با عنایت به حجم تردد و دمای بالای هوا و زمین باید گفت که کیفیت رو سازی در خیابان‌ها و جاده های عربستان بسیار بهتر از ایران است.

تاکسی و اتومبیل‌های شخصی بسیار جدید هستند و این مانع آلودگی صوتی و آلودگی بیشتر هوا شده است.

دمای بالای چهل درجه در مکه و مدینه طبیعی است.

کرایه‌ی تاکسی در مکه و مدینه از تهران ارزان‌تر است.

در مکه که شهری کوهستانی است بسیاری از قسمت‌ها که کوه تراشیده شده است تا بنایی ساخته شود، محل تراش با کیفیت خوبی شات کرت شده است.

ساخت و ساز بسیار اصولی انجام می‌پذیرد، مثال‌های زیادی برای این امر وجود دارد. یکی را بگویم کامیون حمل بتن آماده که حرکت می‌کرد با سرعت بسیار کم، کسی به پشت چرخ‌هایش آب می‌پاشید که خاک بلند نشود.

در مدینه و مکه عمدتاً شورلت، فورد، تویوتا و نیسان حضور دارند هیوندا، هوندا و کیا هم خیلی کمتر هستند. اتوبوس‌ها بیشتر بنز و ولوو هستند اثری از اتومبیل‌های فرانسوی وجود ندارد.

موقعیت‌های رانندگی که در ایران آن‌ها را تصادف قطعی تلقی می‌کنیم در عربستان لزوماً به تصادف منتهی نمی‌شوند!

ارتباطات:

سرعت اینترنت بد نیست، برای ما ایرانی‌ها یک مزیت دیگر نبود تحریم‌های اینترنتی است!

پایگاه اینترنتی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در حجاز غیر قابل دسترسی است.

بر خلاف تصور عامه همواره استفاده از سیم کارت‌های اپراتور های عربی به صرفه نیست، این سیم کارت‌ها معمولاً فقط برای ارتباط زائران با هم در خاک عربستان اقتصادی هستند. بعضاً برخی افراد که حوصله و دانش بیشتری داشتند از سرویس‌های ارزش افزوده برخی اپراتور های عربی استفاده می‌کردند که این امر را برایشان اقتصادی می‌ساخت.

نکات زیارت و حج:

به نظر حقیر مدینه بعد بودن از مدینه قبل بودن بهتر است. اینکه به عنوان لباس ندوخته از حوله استفاده می‌شود در گرمای داغ تابستان اصلاً به صلاح نیست و استفاده از ملحفه بهتر است.

برج جدیدالتأسیس و مرتفعی که مشرف به کعبه است در حقیقت رقیب بصری این خانه است. اشاره می‌کنم که در زمان حضور در مسجدالحرام نگاه کردن به کعبه مستحب است و من افراد بسیاری را دیده‌ام که به این برج نگاه می‌کنند. اولین باری که این برج را دیدم ترسیدم و اکنون هم مطلقاً احساس خوبی به آن ندارم.

مردم شناسی و جغرافیا:

اتباع عربستان سعودی علی رغم تصور خیلی از ایرانی‌ها چاق نیستند و افراد چاق زیاد در کوچه و خیابان و مسجد دیده نمی‌شوند.

فاصله‌ی جده تا مدینه حدوداً در شش ساعت طی می‌شود. مدینه تا مکه حدود 5 ساعت راه است و جده تا مکه حدود دو ساعت.

ایرانی‌ها جدا از اینکه کلاً خوب خرید می‌کنند انصافاً حق هم دارند بازار عربستان را بهتر از بازار ایران بدانند، یعنی با احتساب هر ریال عربستان 500 تومان ـ یعنی حتی 30 تومان بیشتر از بازار آزاد ـ اجناس با کیفیت مشابه با بازار ایران را ارزان‌تر می‌توان خرید. دلیل این امر برای من واضح نیست، اما خوب به قول سید ایرانی‌ها در بازار به سود کمتر از 100 درصد راضی نمی‌شوند! به خاطر همین بازار ایران مسموم است. گستردگی اجناس هم در خور توجه است.

در مورد تفاوت‌های مذهبی:

فقط همین قدر می‌توان گفت که الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب (ع)

در مورد کبوتران بقیع باید گفت که فکر می‌کنم اگر برای تکریم بودند تا حالا آخرینشان هم کشته شده بود، انگار کاربری اصلی آن‌ها ایجاد کردن گرد و خاک به علت بال زدن نزدیک زمین است این خیلی زیرکانه زائران را فراری می‌دهد. اگر برای تکریم بود باید در مسجدالنبی که در مجاور بقیع هم هست باشد که اثری از کبوترها در مسجدالنبی نیست.

احساس من این است که یکی از دلایل ادامه‌ی عمره، با توجه به این همه تیرگی روابط ایران و عربستان سعودی، پاسداری از برخی ارزش‌هاست که اگر وهابیون با آن‌ها تنها گذاشته شوند، آن‌ها را از بین می‌برند.

پی نوشت: دوستان این پست را می توانند جرح و تعدیل کنند یا تکمیل نمایند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۱/۰۳/۲۰
  • ۷۱۶ نمایش
  • مصطفی حسن پناه

حجاز

زیارت

عربستان سعودی

بازار

عمره مفرده

بقیع

نظرات (۶)

سلام. زیارتتون قبول درگاه حق.به نکات بسیار جالبی اشاره کردید. ممنون.در مورد برج ها حتما می دونید که: در آخرین طرح گسترش، قراره 100 (عدد دقیقش رو نمی دونم) برج 100 طبقه در اطراف محدوده ی کعبه و مسجدالحرام ساخته بشه و با ایجاد یک محور بسیار قوی این مجموعه رو به عرفات متصل کنه. این برجها مجموعه ای از مجلل ترین هتل ها و بهترین فروشگاههای مارک دنیا خواهند بود. به این ترتیب توجه بصری و روحی زائران بیش از پیش معطوف به اون ها خواهد شد. در این که پشت پرده ی ساخت این پروژه عظیم (که با ساخت برج ساعتی که مشاهده کردید شروع شده) چی هست - به جز تغییر کاربری شهر مکه در اذهان و نابودی مصادیق تاریخ اسلام و تبدیل مکه به مرکزی توریستی - حرف های زیادی زده میشه، از جمله در نظر گرفتن تمهیدات نظامی در طبقات آخر این برج ها برای کنترل مسئله ی ظهور امام 12 شیعیان و حضور ایشون در کنار کعبه و بسیاری تفکرات و کارهای احمقانه ی دیگه از این دست...سرعت اجرای طرح هم فوق العاده سریع هست و فقط می تونیم به نابودی سعودیان و وهابیت در جهت توقفش امیدوار باشیم ، که البته شاید به خودِ مسئله ی ظهور بیش تر بشه در این راستا امید بست تا نابودی وهابیت و خاندان سعودی! اللهم عجل فرج مولانا صاحب العصر و الزمان
  • توسط:مهدی ادیب
  • قبول باشه برادر.معاون کاروانمون به اون برجه می گفت بت بزرگ!!راجع به ماشینهای سعودی ها یه نکته اینکه جلوی ماشینهاشون رو با اسپری رنگ میزنن و گند میزنن به قشنگی ماشین. تنها دلیلی که برای این کارشون فکر کردم اینه که توی اون گرد و خاک رنگ ماشینشون خراب نشه!!! ماشینی که اگر توی تهران باشه هفته ای سه بار کارواش میره، اونجا مثل گاری قراضه باهاش رفتار می کنن مجید می گفت کسایی که متولد سعودی باشن ماهیانه یارانه های خفنی میگیرن که با توجه به تعداد افراد خانواده شون اصولا نیازی به کار کردن ندارن.درباره ی نماز جماعت مکه و مدینه هم یه چیزی باید بگم. من نمیدونم چرا ملت اینقدر از نمازها و صوت و لحن امام جماعت های مکه و مدینه خوششون میاد؟!!منکه هر چی فکر کردم اصلا لذتی نبردم. هر چی فکر کردم دیدم اینهایی که اینقدر خوش صوت نماز میخونن همونهایی هستن که حکم به قتل مسلمونها میدن و خیلی از مسلمونها رو مشرک میدونن. همون هایی که احساس ناامنی امثال ماها توی مکه و مدینه زیر سر همین هاست.اللهم العن الجبت و الطاغوتانشالله بساطشون بزودی جمع بشه مسلمون ها یه نفس راحتی بکشن
    زیارت قبول حاج آقاان شا ا... برکاتش تا هستی تو زندگیت مشخص باشدنکات خوبی بود، اگر توفیق باشد و برویم می توانیم تجربه شان کنیم.
    زیارت قبول استفاده کردیم
  • توسط:مویدی
  • سلامان‌شاءالله که زیارتت قبول درگاه حق باشه، برادر.فقط یه نکته در مورد این نوشته:یه توضیح، هرچند کوتاه بده، که برای چی می‌گی که مدینه‌بعد بودن بهتر از مدینه‌قبل بودن‌ه.آخه به نظر من هم در کل سفر مدینه‌بعد یه سری ارجحیت‌ها نسبت به مدینه‌قبل داره. اما به یه سری دلایل شخصی فکر می‌کنم که برای من مدینه‌قبل بودن بهتر بود.بگو می‌خوام بدونم دلایلت چی‌ه.التماس دعا.در پناه حق.
  • توسط:کیوان ابراهیمی
  • سلامممنون نکات جالبی بودالتماس دعا
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی